Manuele Lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een massagetechniek die valt onder oedeemtherapie. Bij deze therapie wordt een verstoorde lymfedrainage met de handen (manueel) gestimuleerd. Opgehoopt vocht wordt daardoor verspreid en afgevoerd, waardoor zwellingen (oedeem) afnemen.

De mens bestaat voor 2/3 uit water, om specifieker te zijn: vocht. Dit vocht bevindt zich overal in het lichaam, zoals in en rondom alle cellen van het lichaam. De vele processen die via dit lichaamsvocht verlopen, noemen we de waterhuishouding. Het gaat daarbij om belangrijke processen als het transport van hormonen, zenuwprikkels, stoffen en gassen. Het lymfatisch systeem is het drainagesysteem van het lichaam. De lymfevaten en lymfeknopen zijn belangrijk om de lichaamscellen in optimale conditie te houden. Lymfe voedt, zuivert en draineert en heeft daarmee een belangrijke functie. Lymfedrainage is een natuurlijk proces van het lichaam waarbij normaal gesproken geen hulp bij nodig is. Dit proces kan echter verstoord raken door ziekte, stress of een ongeval. In dat geval kan manuele lymfedrainage deze lichaamsfunctie ondersteunen.

De massagedruk is zacht en spiraalvormig, in een ritme dat gelijk is aan het openen en sluiten van de kleppen die zich in de lymfebanen bevinden. Dat ritme is zeer belangrijk om het overtollige vocht goed af te kunnen voeren. Op de plaatsen waar de huid is verhard door het vocht (fibrose van het weefsel), is de massagedruk wat steviger. In bepaalde gevallen wordt na de manuele lymfedrainage het gebied waar de klacht zit ingezwachteld. Met deze compressietherapie wordt voorkomen dat lymfevocht na de behandeling weer terugstroomt. Na de behandeling is het mogelijk dat u meer moet plassen, omdat door de manuele lymfedrainage verspreid vocht wordt afgevoerd. Door de massage zal de omvang van het behandelde gebied afnemen, de beweeglijkheid toenemen en de pijn afnemen.

Manuele lymfedrainage is vanzelfsprekend effectief bij zwellingen (oedeem), maar kan ook bij vele andere klachten worden toegepast. Zo kan de massage worden ingezet bij spierproblemen, hematomen (bloeduitstortingen), reuma en slijtage. Ook bij stressgerelateerde klachten zoals slaapproblemen en hoofdpijn kan manuele lymfedrainage een geschikte behandeling zijn. Andere klachten waarbij manuele lymfedrainage kan worden toegepast: huidproblemen, longaandoeningen, problemen met de bloedcirculatie, klachten gerelateerd aan het zenuwstelsel, orgaanklachten en kwalen aan keel, neus en oor.

Kaart
Opbellen